Change of plans - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van De Sweetspotters Sweetspot - WaarBenJij.nu Change of plans - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van De Sweetspotters Sweetspot - WaarBenJij.nu

Change of plans

Blijf op de hoogte en volg De Sweetspotters

01 Juli 2017 | Frankrijk, Reims

Hallo Sweetspotvolgers,

Het wordt zo langzamerhand tijd voor een vervolgreisverslag en omdat het vandaag continu regent (het telefoontje zei 100% en tot nu toe klopt dat) hebben we daar mooi ff de tijd voor.
Het plan was via de Seine naar Le Havre te varen, daar een paar dagen te blijven en dan weer de Seine op naar Parijs en verder.
Naar Le Havre, hoewel pittoresk, authentiek, historisch enz. is ons echter onderweg vele malen afgeraden vanwege de reis er naar toe en weer terug.
Dus dat houden we in gedachten om een keer buitenom te doen.
We zijn op 29 juni aangekomen in Reims en 's middags dadelijk op zoek gegaan naar een telefoon reparateur, het ding deed het al anderhalve week niet meer en nergens zelfs maar een telefoonwinkel te vinden.
Hier in Reims in een winkelpassage vonden we er gelukkig een in een hoekje.
Hij kreeg het ding weer aan de praat en nu kunnen we er alles weer mee.
(Vooral Google Translate werd erg gemist).
Op 4 juni zijn we uit Valenciennes vertrokken waarna er onderweg een storm opstak van jewelste.
We hebben afgemeerd aan het begin van het Canal du Nord tussen wel 30 vrachtschepen maar het waaide te hard om door te varen.
De volgende dag nog stormachtig dus toen maar een stukje de andere kant op naar Douai waar we de eerste de beste kade hebben gepakt en een supermarkt gezocht om proviand in te slaan.
De volgende dag weer naar het Canal du Nord, de L' Oise, de Seine, de Marne, Canal Latéral à la Marne tot Condé en het Canal de l' Aisne à la Marne naar Reims waar we nu dus zijn.
Het mooiste stuk van de reis was de Marne in de Champage.
We hebben daar een fietstocht gemaakt met uitzicht over de vallei (was in de buurt van Châtillon-sur-Marne waar een gigantisch beeld staat van Paus Urbanus II, de aanstichter van de kruistochten) en vele andere plaatsjes.
Adembenemend.
Verder is het een reis met kleine onhebbelijkheden, de drukregelaar van de waterpomp heeft kuren, ik kan zo langzamerhand ook fietsenmaker te velde worden (vooral banden plakken).
Maar dat met die banden is hopelijk ten einde, de achterbandjes waren nog dunner dan de binnenbanden, maar probeer maar eens een fietsenwinkel te vinden in het land van de Tour!!!!
Eindelijk vonden we 2 bandjes in een super-supermarkt, gelijk er op gezet natuurlijk.
En wat grotere onhebbelijkheden, in St.-Leu-d' Esserent aan de L' Oise vonden we na lang zoeken een plek om aan te leggen, een ander jacht, ook Nederlands kon er ook nog bij.
Komen er 's avonds tegen 10 uur een paar potige types en die wilden wel even vangen, we konden ook niet meer weg want het werd al donker.
Wij weigerden en toen begonnen ze de boten los te gooien wat op duwen en trekken uitdraaide en bijna een handgemeen.
Dat zou me op zijn minst een paar blauwe ogen hebben opgeleverd.
Eind van het liedje toch maar betaald en de bon waar ik om vroeg was een Post It briefje van 5 bij 5 cm.
Verder nog een keer vlak voor Parijs aan een overnachtingssteiger waar een Frans jacht achter ons wilde liggen, wij moesten maar verder naar voren wat niet kon.
Ze lieten hun schip zo achter tegen het onze lopen, we konden het nog net opzij wegduwen waarna ze een stukje verder gingen voor een restaurant en daar amok gingen maken met de schippers die daar al lagen.
Uiteindelijk zijn ze afgedropen.
Verder geen moeilijkheden gehad, prachtig weer genoten hoewel Donny het soms wel wat warm vond.
Nu even een paar dagen wat minder maar volgens het weerbericht is het vanavond om 18.00 uur droog.
Morgen weer richting Canal latéral a la Marne en daarna zuidwaarts.

Groeten en gezondheid gewenst,

De Sweetspotters

• 11 Juli 2017 - 22:53

Anita:

Hoi.dat was weer een heel reisverslag wat ik net heb gelezen.gelukkig alles goed Met jullie.geen blauwe ogen van vreemde potige kerels.haha.hier alles oke.vandaag faiza's diplomauitreiking gehad.zondag wim's verjaardag geviert met de familie.lekker weertje.nu wat minder weer.mam ook alles goed.en de rest ook. Dikke kus.je zussie xxx